Zonnepanelen worden soms automatisch afgeschakeld wanneer er te veel stroom wordt geleverd aan het net. DEM wil meer inzicht krijgen in de omvang van het probleem in onze wijk om daarmee mogelijk de versterking van het net te versnellen.

Het gaat goed met de zonnepanelen in de wijk. In sommige straten hebben de meeste huizen al panelen. Fantastisch! Dat is duurzaam, het bespaart gas voor de opwek van elektriciteit elders, het ontlast deels het stroomnet, en is goed voor je eigen portemonnee.

Als je zonnepanelen hebt, wil je natuurlijk wel dat ze zo veel mogelijk opleveren.  Daarom is het vervelend dat zonnepanelen steeds vaker (meestal slechts 5 tot 10 minuten) worden afgeschakeld vanwege tijdelijke overbelasting van het stroomnet. Er zijn dan zoveel zonnepanelen die tegelijkertijd stroom leveren, dat het net de hoeveelheden niet aan kan.

Volgens Peter Engbers, wijkgenoot en actief voor DEM, gebeurde dat dit jaar bij hem al zo’n 30 keer. Veel meer dan vorig jaar, maar het aantal zonnepanelen in de wijk is dan ook flink gegroeid. En het worden er alleen maar meer (wel heel goed).

Terugleverproblemen door zonnepanelen die uitvallen doen zich voor op dagen met veel zon en een laag stroomverbruik. Je wekt dan wel stroom op, maar gebruikt deze niet zelf. Of je zonnepanelen worden afgeschakeld, kun je soms zien in de app: in de grafiek van de dagopbrengst is dan een dal van 0 W tussen 11.00 en 16.00 zichtbaar. Als je nét je app raadpleegt op het moment van afschakelen, zie je een opbrengst van 0W, terwijl de zon wel schijnt. Voor de fijnproever: of het dal in de grafiek naar 0W gaat hangt wel af van de sampling rate en de tijdsduur van de uitval (zie hieronder).

Uitval? Laat het ons weten

Zie jij ook uitval van je zonnepanelen op zonnige dagen? Laat het ons weten via duurzameenergiemerenwijk@gmail.com. Je kunt ook een klacht naar Liander sturen via https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck. Dat helpt om de aandacht te vestigen op onze wijk, zodat Liander eerder ons netwerk versterkt.

Voorbeeldklacht

Als voorbeeld zie je hieronder de klacht die Peter indiende bij Liander:

Ik zie op mijn omvormer (via mijn monitoring app) de spanning regelmatig naar 253 V lopen. Bij die spanning slaat de omvormer uit (en komt vanzelf weer langzaam terug als spanning gezakt is). Dit jaar is mijn systeem wel al zo’n 30 keer uitgeslagen (ze is dan ongeveer 5-10 minuten uit). Dit gebeurt vaak als er veel groene stroomproductie (wind en zon) is en weinig vraag, zoals op weekenddagen. Je kunt dit soms zien op de monitoringgrafiek, maar alleen als de sampling rate voldoende detail heeft (bij 5 min sampling ziet de grafiek het vaak wel, bij 15 min sampling – die veel monitorsystemen hebben – niet), Zie hieronder als voorbeeld de situatie op 30 juli (een zondag met veel wind en zon en weinig vraag, daarom tussen 11.00 en 16.00 negatieve dynamische stroom prijs) waar mijn systeem minimaal 3 keer uitsloeg (de dalen naar 0 W tussen 12.00 en 16.00).

Opbrengst  in kW           Dynamische kWh prijs

Tips voor minder uitval

Je kunt het uitvallen van je zonnepanelen deels tegengaan door opgewekte stroom zo veel mogelijk meteen zelf te gebruiken:

  • Gebruik zelf zoveel mogelijk stroom overdag als de zon schijnt: zet juist overdag je wasmachine of vaatwasser aan, dan gebruiken ze je eigen opgewekte stroom.
  • Opladen elektrische auto: Heb je een elektrische auto? Laad ‘m thuis op wanneer je zonnepanelen veel stroom opwekken
  • Gebruik van ‘slimme’ apparaten: Er zijn tegenwoordig ook ‘slimme’ wasmachines, vaatwassers en laadpalen. Deze kun je zo programmeren dat ze actief zijn als je zonnepanelen stroom opwekken.

Meer informatie over spanningsproblemen vind je op de website van Liander.